Τι πρέπει να κανουμε για να αποφύγουμε την Λοίμωξη από τον Ιό του Δυτικού Νείλου

Το καλοκαίρι-φθινόπωρο 2010 εμφανίσθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα επιδημία λοίμωξης από τον ιό του Δυτικού Νείλου (ΔΝ). Από τις αρχές Αυγούστου μέχρι το Νοέμβριο 2010, διαγνώστηκαν συνολικά 262 περιστατικά, από τα οποία 191 ήταν κρούσματα με εκδηλώσεις από το κεντρικό νευρικό σύστημα (εγκεφαλίτιδα ή/και μηνιγγίτιδα ή οξεία χαλαρή παράλυση) και 71 κρούσματα με ήπιες εκδηλώσεις (κυρίως εμπύρετο νόσημα). Σημειώθηκαν συνολικά 35 θάνατοι, όλοι σε υπερήλικα άτομα με υποκείμενα νοσήματα.

Ο ιός του ΔΝ μεταδίδεται μέσω δήγματος μολυσμένων κουνουπιών. Η κύρια δεξαμενή του ιού στη φύση είναι τα πτηνά, ενώ οι άνθρωποι και τα θηλαστικά θεωρούνται ως αδιέξοδοι ξενιστές καθώς ο τίτλος του ιού στο αίμα τους, κατά τη διάρκεια της ιαιμίας, είναι χαμηλός και δεν επαρκεί για τη μόλυνση των κουνουπιών. Η πλειονότητα των ανθρώπων που μολύνονται με τον ιό είναι ασυμπτωματικοί, περίπου 20% εμφανίζουν ήπια συμπτώματα γριπώδους συνδρομής και λιγότεροι από 1% παρουσιάζουν σοβαρότερες εκδηλώσεις από το Κεντρικό Νευρικό Σύστημα, κυρίως εγκεφαλίτιδα, μηνιγγίτιδα, οξεία χαλαρή παράλυση. Οι πιο σοβαρές εκδηλώσεις εμφανίζονται σε ηλικιωμένα άτομα και ανοσοκατεσταλμένους ασθενείς.

Κρίνοντας από τα επιδημιολογικά δεδομένα άλλων περιοχών όπου εμφανίστηκαν περιστατικά ή επιδημίες από ιό ΔΝ, αναμένεται συνέχιση της εμφάνισης περιστατικών στην Ελλάδα και κατά το τρέχον ή τα επόμενα έτη. Ως εκ τούτου, έχει ιδιαίτερη σημασία η κατανόηση των επιδημιολογικών χαρακτηριστικών της νόσου με σκοπό τον προσανατολισμό των μέτρων πρόληψης και ελέγχου για τη νέα περίοδο.

Η επιδημιολογική επιτήρηση, το συστηματικό και έγκαιρο πρόγραμμα καταπολέμησης των κουνουπιών και η ενημέρωση του κοινού για την προστασία από τα κουνούπια, αποτελούν διεθνώς τα σημαντικότερα μέτρα για την πρόληψη της νόσου.

-----

καταλογίζει στην κυβέρνηση ο αρμόδιος τομεάρχης της ΝΔ Αθ. Γιαννόπουλος.

Όπως επισημαίνει ο βουλευτής Φθιώτιδας, «η επιδημία του ιού του Δυτικού Νείλου από πέρυσι, εγκαταστάθηκε πλέον επίσημα και στην Ελλάδα, λόγω της κλιματικής αλλαγής. Αφορά τόσο ανθρώπους, όσο και το ζωικό κεφάλαιο. Και για το λόγο αυτόν έχει δυστυχώς προβλέψιμες αρνητικές συνέπειες, όχι μόνον στη δημόσια υγεία, αλλά και τον τουρισμό και την οικονομία».

Σύμφωνα με τον κ. Γιαννόπουλο, η ΝΔ επεσήμανε έγκαιρα το πρόβλημα, χωρίς ωστόσο να υπάρξει απάντηση ή έγκαιρη λήψη των απαιτούμενων μέτρων απο πλευράς της κυβέρνησης.

Βασικό έγκαιρο μέτρο, τονίζει, θα ήταν η εντομοκτονία αμέσως μετά τον χειμώνα (Μάρτιο ή Απρίλιο) όταν θα μπορούσε να μειωθεί δραστικά ο αριθμός των νυμφών των κουνουπιών, κάτι όπως που έγινε και «τώρα γίνονται εντομοκτονίες με καθυστέρηση και με ελικόπτερα στην καρδιά του θέρους σε κατοικούμενες από παραθεριστές περιοχές. Εντομοκτονίες βεβιασμένες, με μεγάλη πρακτική δυσκολία για αποτελέσματα και με πραγματικούς κινδύνους για τη δημόσια υγεία».

Επίσης, προσθέτει ο βουλευτής της ΝΔ, «βεβιασμένα το υπουργείο Υγείας, με την ακυβέρνητη υπηρεσία αιμοδοσίας, επιδιώκει -κατόπιν εορτής- την ανάπτυξη προγράμματος ελέγχου του αίματος των μεταγγίσεων», εκτιμώντας πως όλα αυτά φανερώνουν «μεγάλη ανευθυνότητα, έλλειψη σχεδιασμού, προγραμματισμού και απουσία ουσιαστικού ενδιαφέροντος για ένα σοβαρό πρόβλημα με το οποίο θα ζούμε τα επόμενα χρόνια».

Καταλήγοντας, ο κ. Γιαννόπουλος καλεί τον αρμόδιο υπουργό Ανδρέα Λοβέρδο να ασχοληθεί με τα πραγματικά προβλήματα που αφορούν κάθε πολίτη. «Ας μαζέψει ό,τι μπορεί από το τέλμα στο οποίο οδήγησε τη Δημόσια Υγεία κι ας βελτιώσει τις υπηρεσίες Υγείας του ελληνικού λαού», σημειώνει χαρακτηριστικά.

------

Έκδοση 9/8/10

ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΕΓΧΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΝΟΣΗΜΑΤΩΝ

Τμήμα Επιδημιολογικής Επιτήρησης και Παρέμβασης

Γραφείο νοσημάτων που μεταδίδονται με διαβιβαστές

Τηλ: 2105212000, www.keelpno.gr

ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΕΓΧΟΥ & ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΝΟΣΗΜΑΤΝ (ΚΕ.ΕΛ.Π.ΝΟ.)

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ & ΚΟΙΝΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

Λοίμωξη από τον ιό του Δυτικού Νείλου (WEST NILE VIRUS)

Συχνά Ερωτήματα

Τι είναι η λοίμωξη από ιό του "υτικού Νείλου;

Η λοίμωξη από τον ιό του υτικού Νείλου(West Nile virus, WNV) είναι νόσημα που

μεταδίδεται κυρίως από τσίμπημα κουνουπιού, και προσβάλλει ζώα (άγρια πτηνά,

άλογα) και τον άνθρωπο.

Πώς μεταδίδεται η λοίμωξη από ιό του "υτικού Νείλου;

Μολυσμένα κουνούπια: Ο κύριος τρόπος μετάδοσης είναι μέσω τσιμπήματος

μολυσμένου κουνουπιού (συνήθως το κοινό κουνούπι). Τα κουνούπια

μολύνονται από άρρωστα πτηνά.

Μεταγγίσεις, μεταμοσχεύσεις. Σε πολύ μικρό αριθμό περιπτώσεων έχει

αναφερθεί μετάδοση του ιού από μεταμόσχευση οργάνου, μετάγγιση αίματος

και σπάνια από την μητέρα στο έμβρυο (συγγενής λοίμωξη).

Ο ιός δεν μεταδίδεται από άτομο σε άτομο. εν μεταδίδεται μέσω της

συνήθους κοινωνικής (π.χ. άγγιγμα, φιλί), σεξουαλικής ή άλλης επαφής.

Ποια είναι τα συμπτώματα της λοίμωξης από ιό του "υτικού Νείλου;

Το 80% των ατόμων που μολύνονται παραμένουν ασυμπτωματικοί, το 20% εμφανίζουν

ήπια νόσο, ενώ λιγότεροι από 1 στα 100 ασθενείς (<1%) εμφανίζουν σοβαρή κλινική

νόσο που προσβάλλει το κεντρικό νευρικό σύστημα.

• Ασυμπτωματική λοίμωξη: Το 80% (4 στα 5) των ατόμων που μολύνονται δεν

εκδηλώνουν κανένα σύμπτωμα.

• Ήπια νόσος: Υπολογίζεται ότι περίπου 20% αυτών που μολύνονται με τον ιό

αναπτύσσουν ήπια συμπτωματολογία, όπως πυρετό, πονοκέφαλο, αδυναμία,

πόνους στους μυς και τις αρθρώσεις, εμέτους και μερικές φορές δερματικά

εξανθήματα (στον κορμό) και διόγκωση των λεμφαδένων. Τα συμπτώματα

φεύγουν σε 4-7 ημέρες χωρίς να αφήσουν κατάλοιπα.

• Σοβαρή μορφή νόσου: Λιγότερα από 1 στα 100 άτομα (κυρίως άτομα

μεγαλύτερης ηλικίας) αναπτύσσουν τη σοβαρή μορφή της νόσου

(εγκεφαλίτιδα/μηνιγγίτιδα). Τα συμπτώματα της σοβαρής νόσου περιλαμβάνουν

πονοκέφαλο, υψηλό πυρετό, δυσκαμψία αυχένα, απάθεια,

αποπροσανατολισμό, κώμα, τρόμος, σπασμούς, μυϊκή αδυναμία και παράλυση.

Έκδοση 9/8/10

ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΕΓΧΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΝΟΣΗΜΑΤΩΝ

Τμήμα Επιδημιολογικής Επιτήρησης και Παρέμβασης

Γραφείο νοσημάτων που μεταδίδονται με διαβιβαστές

Τηλ: 2105212000, www.keelpno.gr

Πόσο σύντομα εμφανίζονται τα συμπτώματα;

Μετά το τσίμπημα του κουνουπιού μεσολαβούν συνήθως 2-14 ημέρες (χρόνος

επώασης) μέχρι την εμφάνιση των συμπτωμάτων.

Πόσο διαρκούν τα συμπτώματα από τον ιό του "υτικού Νείλου;

Συνήθως διαρκούν μερικές μέρες, αν και μερικές φορές η διάρκεια είναι μεγαλύτερη. Τα

συμπτώματα της σοβαρής μορφής της νόσου (εγκεφαλίτιδα/μηνιγγίτιδα) μπορεί να

διαρκέσουν μερικές εβδομάδες.

Πώς θεραπεύεται η λοίμωξη από τον ιό του "υτικού Νείλου;

εν υπάρχει ειδική θεραπεία για τη λοίμωξη από τον ιό του υτικού Νείλου. Στις

ηπιότερες περιπτώσεις ο πυρετός και τα άλλα συμπτώματα περνούν μόνα τους, ενώ

στα πιο σοβαρά περιστατικά που χρειάζεται να νοσηλευτούν χορηγείται υποστηρικτική

θεραπεία (χορήγηση ενδοφλέβιων υγρών, πιθανή εισαγωγή σε μονάδα εντατικής

θεραπείας για μηχανική αναπνευστική υποστήριξη κλπ).

Υπάρχει εμβόλιο για τον ιό του "υτικού Νείλου;

εν υπάρχει προς το παρόν διαθέσιμο εμβόλιο έναντι του ιού.

Γιατί λέγεται ιός του "υτικού Νείλου;

Ονομάσθηκε έτσι, γιατί αναγνωρίστηκε για πρώτη φορά στην επαρχία του υτικού

Νείλου στην Ουγκάντα το 1937.

Σε ποιες χώρες υπάρχουν κρούσματα του "υτικού Νείλου;

Κρούσματα και επιδημίες λοίμωξης από τον ιό του υτικού Νείλου σε ανθρώπους και

ζώα έχουν εκδηλωθεί στην Αφρική, την Ασία, τη Μ. Ανατολή (Ισραήλ), την Ευρώπη,

την Αυστραλία, ενώ το 1999 αναγνωρίστηκε για πρώτη φορά στις ΗΠΑ, όπου μέχρι και

σήμερα έχει καταγραφεί μεγάλος αριθμός κρουσμάτων και η νόσος πλέον ενδημεί.

Από το 1996, μετά την πρώτη μεγάλη επιδημία στη Ρουμανία, έχουν αναφερθεί

σποραδικά κρούσματα σε ανθρώπους σε διάφορες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης

(Ρουμανία, Ιταλία, Ουγγαρία, Τσεχία, Πορτογαλία, Γαλλία και Ισπανία). Σημειώνεται ότι

στη Ρουμανία εμφανίζονται κρούσματα σε ανθρώπους σε ετήσια βάση. Το 2009

εμφανίστηκαν σποραδικά κρούσματα στην Ιταλία και εφέτος (2010) στην Πορτογαλία.

Εξάλλου σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες εμφανίζονται περιστασιακά κρούσματα σε

άλογα και άγρια πτηνά και διαπιστώνεται η μόλυνση των κουνουπιών.

Υπάρχει πιθανότητα να μολυνθώ αν κάνω μετάγγιση αίματος ή μεταμόσχευση;

Παρότι υπάρχουν κάποιες μεμονωμένες αναφορές για μετάδοση του ιού με αυτό τον

τρόπο, θεωρείται πολύ σπάνιος τρόπος μετάδοσης.

Έκδοση 9/8/10

ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΕΓΧΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΝΟΣΗΜΑΤΩΝ

Τμήμα Επιδημιολογικής Επιτήρησης και Παρέμβασης

Γραφείο νοσημάτων που μεταδίδονται με διαβιβαστές

Τηλ: 2105212000, www.keelpno.gr

---------------------

Τι μπορώ να κάνω για να αποφύγω τη μόλυνση;

• Να αποφεύγω τα τσιμπήματα των κουνουπιών

o Χρήση εντομοαπωθητικών στο ακάλυπτο δέρμα και πάνω από τα ρούχα.

Χρησιμοποιούνται δραστικές ουσίες, μεταξύ των οποίων το DEET (Ν,Ν διεθυλο-

μετα-τολουαμίδη), ικαριδίνη ή πικαριδίνη (Picaridin (KBR 3023)) και φυσικές

ουσίες όπως αιθέρια έλαια ευκαλύπτου (που όμως έχουν σχετικά μειωμένη

εντομοαπωθητική δράση). Ο χρόνος δράσης των εντομοαπωθητικών ουσιών

κυμαίνεται από 1 έως 4-5 ώρες. Για τα εντομοαπωθητικά που περιέχουν DEET

προτιμώνται τα σκευάσματα με συγκέντρωση 30-50% για τους ενήλικες και 10-

30% για τα παιδιά. 2εν υπάρχει αντένδειξη για τη χρήση σε εγκύους και

θηλάζουσες μητέρες, ενώ δεν συστήνεται η χρήση τους στα βρέφη μέχρι 2

μηνών. Τα εντομοαπωθητικά προϊόντα πρέπει να επαλείφονται μετά τα

αντιηλιακά, και δεν πρέπει να έρχονται σε επαφή με το στόμα, τα μάτια και το

βλεννογόνο της μύτης. Σε όλες τις περιπτώσεις, πρέπει να ακολουθούνται οι

οδηγίες του κατασκευαστή.

o Χρήση εντομοκτόνων στον αέρα. Περιέχουν πυρεθρινοειδή (π.χ. περμεθρίνη),

ουσίες που προσβάλλουν το νευρικό σύστημα των εντόμων και τα

αποπροσανατολίζουν. Κυκλοφορούν στο εμπόριο στις εξής μορφές: αερόλυμα

(αεροζόλ), ταμπλέτες, εξατμιζόμενο διάλυμα, σπιράλ («φιδάκια») κλπ. Πρέπει να

τηρούνται οι οδηγίες του κατασκευαστή. εν πρέπει να εφαρμόζονται στο δέρμα.

o Προσοχή κατά τις σημαντικότερες ώρες έκθεσης στα τσιμπήματα. Τα

περισσότερα είδη κουνουπιών που μεταφέρουν τον ιό τσιμπούν από το

σούρουπο μέχρι το χάραμα.

o Χρήση κατάλληλων ενδυμάτων. Ρούχα που καλύπτουν όσο περισσότερο

γίνεται το σώμα (μακριά μανίκια και παντελόνια). Πιο αποτελεσματικά είναι τα

ανοιχτόχρωμα και φαρδιά ρούχα.

o Συχνά λουτρά καθαριότητας για την απομάκρυνση του ιδρώτα.

• Να αποφεύγω τα κουνούπια στο σπίτι

o Αντικουνουπικά πλέγματα (σίτες που εμποδίζουν την δίοδο κουνουπιών) στα

ανοίγματα του σπιτιού (π.χ. παράθυρα, φεγγίτες, αεραγωγοί τζακιού) και

περιοδικός έλεγχος και συντήρησή τους.

o Χρήση κουνουπιέρας σε περιοχές με μεγάλη πυκνότητα κουνουπιών ή σε

περιπτώσεις που αντενδείκνυται η χρήση άλλων προστατευτικών μέσων (όπως

χρήση εντομοαπωθητικών σε βρέφη <2μηνών). Είναι πιο αποτελεσματικές, όταν

είναι εμβαπτισμένες σε εντομοαπωθητικό.

o Απομάκρυνση του στάσιμου νερού από λεκάνες, βάζα, γλάστρες, παλιά

λάστιχα, υδρορροές και άλλα μέρη του κήπου, ώστε να μην έχουν πρόσβαση τα

κουνούπια σε λιμνάζοντα νερά που αποτελούν σημεία εναπόθεσης των αυγών

τους. Σημειώνεται ότι ακόμα και το έδαφος που παραμένει για μεγάλα διαστήματα

υγρό μπορεί να αποτελέσει σημείο εναπόθεσης αυγών.

o Χρήση ανεμιστήρων ή κλιματιστικών. Ο δροσερός αέρας μειώνει τη

δραστηριότητά των κουνουπιών, αλλά δεν τα σκοτώνει. Η χρήση ανεμιστήρων

(ιδίως οροφής) δυσχεραίνει την προσέγγιση των εντόμων.

o Καλό κούρεμα γρασιδιού, θάμνων, φυλλωσιών (σημεία που βρίσκουν

καταφύγιο ενήλικα κουνούπια).

o Χρήση λαμπτήρων κίτρινου χρώματος για το φωτισμό εξωτερικών χώρων

(προσελκύουν λιγότερο τα κουνούπια).

----------------------

Περαιτέρω κάμψη παρουσίασε η οικοδομική δραστηριότητα στη χώρα τον Απρίλιο, με τις οικοδομικές άδειες να σημειώνουν νέα πτώση της τάξης του 25,3%, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ.

Πιο αναλυτικά, το μέγεθος της συνολικής οικοδομικής δραστηριότητας (ιδιωτικής - δημόσιας) στο σύνολο της χώρας μετρούμενο με βάση τις εκδοθείσες οικοδομικές άδειες διαμορφώθηκε σε 2.789 οικοδομικές άδειες, που αντιστοιχούν σε 494,3 χιλιάδες m2 επιφάνειας και 1.903,4 χιλιάδες m3 όγκου.

Παρουσίασε, δηλαδή, μείωση κατά 25,3 % στον αριθμό των οικοδομικών αδειών, κατά 36,4 % στην επιφάνεια και κατά 32,3% στον όγκο, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2010.

Το μέγεθος της ιδιωτικής οικοδομικής δραστηριότητας, στο σύνολο της χώρας, διαμορφώθηκε σε 2.772 οικοδομικές άδειες, που αντιστοιχούν σε 476,1 χιλιάδες m2 επιφάνειας και 1.847,5 χιλιάδες m3 όγκου. Παρουσίασε, δηλαδή, μείωση κατά 25,2% στον αριθμό των οικοδομικών αδειών, κατά 35,7% στην επιφάνεια και κατά 30,3% στον όγκο σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2010.

Αντίστοιχα το μέγεθος της δημόσιας οικοδομικής δραστηριότητας κατά το μήνα Απρίλιο 2011, στο σύνολο της χώρας, ανήλθε σε 17 οικοδομικές άδειες, που αντιστοιχούν σε 17,7 χιλιάδες m2 επιφάνειας και 55,9 χιλιάδες m3 όγκου.

Το ποσοστό συμμετοχής της δημόσιας οικοδομικής δραστηριότητας στο συνολικό οικοδομικό όγκο, για το μήνα Απρίλιο 2011, είναι 2,9%.

Κατά την περίοδο των τελευταίων δώδεκα μηνών, δηλαδή από το Μάιο 2010 έως τον Απρίλιο 2011, το μέγεθος της συνολικής οικοδομικής δραστηριότητας μετρούμενο με βάση τις εκδοθείσες οικοδομικές άδειες, στο σύνολο της χώρας, διαμορφώθηκε σε 42.891 οικοδομικές άδειες, που αντιστοιχούν σε 8.644,9 χιλιάδες m2 επιφάνειας και 31.296,7 χιλιάδες m3 όγκου.

Παρατηρήθηκε, δηλαδή, μείωση κατά 22,2% στον αριθμό των οικοδομικών αδειών, κατά 29,7% στην επιφάνεια και κατά 30,7% στον όγκο σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο Μαΐου 2009 - Απριλίου 2010.

  • Εμφανίσεις: 7363

Τουρισμός και διακοπές

Διαπραγματευτείτε το πακέτο τουριστικών υπηρεσιών

Ο καταναλωτής τουριστικών υπηρεσιών, κατά τις συναλλαγές του με τους τουριστικούς επιχειρηματίες, πρέπει να γνωρίζει ότι:

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δείχνει κατά τις διαπραγματεύσεις του με ένα τουριστικό γραφείο για την πραγματοποίηση ενός οργανωμένου ταξιδιού εντός ή εκτός Ελλάδας.

Το ταξίδι πρέπει να είναι ευχάριστο και χωρίς εκπλήξεις

Το οργανωμένο ταξίδι περιλαμβάνει ένα πακέτο υπηρεσιών, δηλαδή διαμονή σε κατάλυμα, μεταφορά, εστίαση ή άλλες εξυπηρετήσεις, τις οποίες ο τουριστικός πράκτορας θα φροντίσει να εξασφαλίσει για λογαριασμό του πελάτη-καταναλωτή.

Ο καταναλωτής πρέπει να γνωρίζει από την έντυπη πληροφόρηση που οφείλει να του παρέχει το τουριστικό γραφείο, επακριβώς τις υπηρεσίες που θα του παρασχεθούν, τις τιμές, τα πρόσωπα και τις επιχειρήσεις που θα τον εξυπηρετήσουν. Γι' αυτό ο πράκτορας οφείλει να τον ενημερώσει εγγράφως, πριν την σύναψη της συμφωνίας και την καταβολή του τιμήματος και να φροντίσει για την έγγραφη συμφωνία σε κείμενο κοινά αποδεκτό: τη σύμβαση.

Η σύμβαση πρέπει να συνοδεύεται από αντίγραφο ασφαλιστηρίου συμβολαίου ή να περιλαμβάνει οπωσδήποτε τον όρο ότι το ταξίδι είναι ασφαλισμένο και οποιαδήποτε ζημιά του καταναλωτή από ατύχημα ή άλλο λόγο που οφείλεται στον ίδιο τον πράκτορα ή στις συνεργαζόμενες με αυτόν επιχειρήσεις, θα καλυφθεί από την Ασφαλιστική Εταιρία.

Επίσης η σύμβαση πρέπει να περιλαμβάνει τον όρο ότι η επιστροφή του καταναλωτή στον τόπο εκκίνησης του είναι εξασφαλισμένη σε περίπτωση πτώχευσης ή αφερεγγυότητας του πράκτορα. Συνεπώς στη σύμβαση πρέπει να αναφέρεται ο τρόπος της επιστροφής, το τηλέφωνο και το πρόσωπο που θα αναλάβει την επιστροφή.

Σε κάθε περίπτωση, η σύμβαση πρέπει να είναι αναλυτική και να περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία με τις αναγκαίες λεπτομέρειες που θα κάνουν το ταξίδι ευχάριστο, χωρίς δυσάρεστες εκπλήξεις και ταλαιπωρίες, και θα δώσουν στον καταναλωτή την αίσθηση της σιγουριάς.

Ειδικό Σήμα λειτουργίας τουριστικών επιχειρήσεων

Όλες οι τουριστικές επιχειρήσεις οφείλουν να είναι εφοδιασμένες με το ειδικό σήμα λειτουργίας από τον ΕΟΤ.

Οι επιχειρήσεις αυτές είναι οι κάτωθι:

Όλα τα καταλύματα: Ξενοδοχεία, μοτέλ, bungalows, κάμπινγκ, ενοικιαζόμενα δωμάτια και διαμερίσματα.

Τα τουριστικά γραφεία (εσωτερικού ή γενικού τουρισμού)

Τα τουριστικά λεωφορεία.

Οι ναυλομεσίτες

Οι επιχειρήσεις που προωθούν χρονομεριστικές μισθώσεις σε καταλύματα εσωτερικού - εξωτερικού (Time Sharing)

Οι επιχειρήσεις Rent a Car

Τα καταστήματα ειδών λαϊκής τέχνης

Σε περίπτωση που μία επιχείρηση δεν έχει το ειδικό σήμα, ο καταναλωτής μπορεί να την καταγγείλει στην Τουριστική Αστυνομία ή στον ΕΟΤ.

Πληροφορίες τουριστικού περιεχομένου

Για πληροφορίες τουριστικού περιεχομένου (π.χ. δρομολόγια ΟΣΕ, ΚΤΕΛ κ.λ.π., ωράρια μουσείων και αρχαιολογικών χώρων, φυλλάδια με αξιοθέατα και ειδικά θέλγητρα κάθε περιοχής, κ.λ.π.) ο καταναλωτής μπορεί να απευθύνεται στο:

Κεντρικό Γραφείο Πληροφοριών ΕΟΤ

ή στα κατά τόπους γραφεία του ΕΟΤ και την Τουριστική Αστυνομία.-

Για οποιοδήποτε παράπονο ή καταγγελία μπορείτε να απευθύνεστε στο Ινστιτούτο Προστασίας Καταναλωτών Ηπείρου, τηλ/φάξ 26510-65178 e.mail:Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

  • Εμφανίσεις: 7422

O ENΗΜΕΡΩΜΕΝΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΙΟ ΣΩΣΤΑ ΧΟΡΤΑΣΜΕΝΟΣ

O ENΗΜΕΡΩΜΕΝΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΙΟ ΣΩΣΤΑ ΧΟΡΤΑΣΜΕΝΟΣ

συνταγές ασφαλείας

...όταν τρώτε έξω

προσέξτε καλά που τρώτε ή από πού προμηθεύεστε μικρογεύματα .

Πώς ετοιμάζεται το γεύμα σας ;Παρατηρείστε αν τηρούνται οι όροι υγιεινής .

Το μαγαζί είναι καθαρό ; Όλες οι επιφάνειες που έρχονται σε επαφή με τα τρόφιμα πρέπει να είναι απόλυτα καθαρές .

Το προσωπικό εμπνέει καθαριότητα; Κοιτάξτε εάν έχουν καθαρά χέρια και νύχια , τα μαλλιά δεμένα πίσω με καπέλο για το προσωπικό της κουζίνας , τις φόρμες εργασίας καθαρές .

Στα εστιατόρια να επιμένετε τα φαγητά σας να σερβίρονται καυτά , τα τρόφιμα που γίνονται από κρέας ( και ιδιαίτερα το κοτόπουλο), να είναι καλοψημένα.

Να μην καταναλώνεται λαχανικά που φαίνονται ότι δεν έχουν πλυθεί καλά.

Αν βρείτε «ξένο σώμα» στο φαγητό σας , παραπονεθείτε οπωσδήποτε στη διεύθυνση !

Για οποιοδήποτε παράπονο χρησιμοποιήστε το έντυπο διαμαρτυρίας που κάθε κατάστημα είναι υποχρεωμένο να έχει και απευθυνθείτε στα γραφεία μας :

Ινστιτούτο Προστασίας Καταναλωτών Ηπείρου, Θ. Πασχίδη 52 Ιωάννινα ,τηλ.265106578, e.mail. Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

  • Εμφανίσεις: 7764

Ο Πολιτισμός, Ο Τόπος, Η Τέχνη

Ομιλία του ζωγράφου Β.Σταύρου με θέμα "ο πολιτισμός, ο τόπος, η τέχνη".στην αίθουσα δημαρχείου του Δήμου Κεντρικών Τζουμέρκων,στα πλαίσια εικαστικής εκδήλωσης στις 30/7/2011

Αγαπητοί συντοπίτες,αγαπητοί φίλοι

Ως ζωγράφος εχω την τέχνη μου, δεν φιλοδοξώ να γίνω λόγιος ,αλλά και όταν έχω αυτή τη επιθυμία , μου το απαγορεύει η ίδια η φύση. Μ'αφήνει όμως , μου κάνει το χατήρι και γράφω μερικές σκέψεις πότε-πότε , όταν άισθάνομαι την ανάγκη να πω πράγματα με το λόγο κι όχι με την τέχνη μου

Κατ 'αρχήν θα προσπαθήσω να κάνω ένα μικρό σκίτσο του ανθρώπου μέσα από δύο κείμενα δύο ανθρώπων που έζησαν σε διαφορετικές εποχές, και στη συνέχεια θα αναπτυξω τις δικές μου σκέψεις για το μεγάλο αυτό θέμα της αλλοίωσης του δικού μας πολιτισμού , που απ'ότι φαίνεται είναι διαχρονικό.

1. Iωσήφ Βρυέννιος 1350-1438 ( ιερομόναχος, φιλόσοφος και δάσκαλος) 30 χρόνια πρίν την ΑΛΩΣΗ, σε έναν από τους καυστικούς λόγους του προς τον αυτοκράτορα, εκφράζει την οδύνη του, "γιατι το γένος περιστοιχίζεται από δεινά γιατί έχει περιπέσει σε ποικίλα πάθη και αμαρτίες". Κάνει λόγο για «ολόσωμον πληγήν» και «νόσον καθολικήν».- Λέει λοιπόν οτι: « ...Όλοι οι Χριστιανοί έγιναν «υπερήφανοι, αλαζόνες, φιλάργυροι, φίλαυτοι, αχάριστοι, απειθείς, λιποτάκται, ανόσιοι, αμετανόητοι, αδιάλλακτοι», και ακόμη : "... Έγιναν οι άρχοντες κοινωνοί ανόμων, οι υπεύθυνοι άρπαγες, οι κριτές δωρολήπτες, οι μεσίτες ψευδείς, οι νεώτεροι ακόλαστοι, οι γηράσαντες μεθυσμένοι, οι αστοί εμπαίκτες, οι χωρικοί άλαλοι, και οι πάντες αχρείοι».

Και αιτιολογεί δε αυτή τη διαπίστωση ως εξής: ",... απολώλαμεν, διαπεφωνήκαμεν, και ως τραυματίαι ήδη και παραπλήγες ημών αυτών έξω γεγόναμεν»

2.. Παναγιώτης Καννελλόπουλος 1902-1986 (συγγραφέας και πολιτικός)

Στο βιβλίο του «γεννήθηκα το 1402» γράφει:

«...τα πρώτα γράμματα μου τάμαθε ο πατέρας μου. Δε θυμάμαι πιά τι μου είχε μάθει. ¨Όταν με παρέλαβε ο δάσκαλός μου ,μου φάνηκε ότι δεν ήξερα τίποτε. Ωστόσο διάβασα πολλά βιβλία στη ζωή μου ,γνώρισα ανθρώπους πολλούς και χώρες ξένες .Είδα την Κωνστ/πολη και τη Φλωρεντία .Μίλησα με αυτοκράτορες και πατριάρχες. Και ποιο είναι το άθροισμα όλων τω πραγμάτων που διάβασα και είδα στη ζωή μου? Μηδέν....Τι ξέρω τάχα για το θάνατο? Τι ξέρω για τον κόσμο όπου ζούσε αγέννητη η ψυχή μου? Τι ξέρω για τον δρόμο που παίρνει μια σκέψη μου όταν τη χάνω? Τι ξέρω για το νόημα που έχει στη ζωή του ανθρώπου ο πόνος, η συμφορά, το κακό? Αφού δεν μπορώ να δώσω απάντηση στα ερωτήματα αυτά δεν ξέρω τίποτε. Ξέρω πολλά για όσα είναι μάταια. Πώς μπορεί ,όμως, να ονομαστεί γνώση η κατοχή πραγμάτων που, σά μάταια που είναι δεν είναι τίποτε?»

Είναι δύο βαθειές καταγραφές καταγραφές για την κοινωνία και τον άνθρωπο.

Βλέπετε λοιπόν οτι το πρόβλημα του πολιτισμού ,της αλλοίωσης των πολιτισμών γενικά, απ'οτι φαίνεται είναι σοβαρό και συνεχές. Ο αγώνας για να κρατήσουμε πράγματα στη θέση τους, ώστε να γεννήσουν άλλα και να υπάρχει συνέχεια , είναι ατέλειωτος.

Θα καταθέσω τη σκέψη μου γύρω απο το θέμα αυτό και θα επικεντρωθώ στα δικά μας πράγματα ,στον τόπο αυτό που ζούμε και μας αφορούν. Θα πώ πράγματα που αφορούν σε θεσμούς, θεσμικά πρόσωπα κι όχι άτομα ως προσωπικότητες, γιατί πιστέύω οτι όλοι όσοι ασχολούνται με τον τόπο και τον πολιτισμό , αγωνίζονται κατά πως νομίζουν όλοι για το καλό του συνόλου.

Η ΕΝΝΟΙΑ του πολιτισμού

Για εμας τούς Έλληνες, η έννοια του πολιτισμού, ταυτίζεται με το επάγγελμα του καθενός κι όχι με την ιδιότητά του. ¨Ετσι, για άλλους πολιτισμός είναι η ενασχόληση με πνευματικές και καλλιτεχνικές δραστηριότητες, για άλλους η ενασχόληση με την επιστήμη και την τεχνολογία, για τους πολλούς η αλλαγή συμπεριφοράς και αντίληψης, (ξεκινά ,κυρίως, απ'το αίσθημα κατωτερότητας και οδηγεί στην άκριτη υποταγή της «δύναμης του άλλου») και για μερικούς ,που για μενα κάνουν και τη ζημιά, είναι η προγονολατρεία στις διάφορες βαθμίδες της. Με πολύ ή λίγο σαλτσοπίπερο οι «εκσυγχρονιστές» και έως καθόλου σαλτσοπίπερο οι «βλαχοτσολιάδες». Η εικόνα που έχω σχηματίσει για τη γενική νοοτροπία που αφορά στον πολιτισμό μικρών ή μεγάλων κοινωνικών ομάδων σήμερα είναι αυτή. Ανακατεμένοι μαζί ψευτοεκσυγχρονιστές και ψευτοβλαχοτσολιάδες. Δηλαδή η πλήρης αλλοτρίωση της ζωής απ' τη μια και η απόλυτη στασιμότητα στην προγονολατρείας απ' την άλλη.

Πρέπει να πώ λοιπόν ότι πολιτισμός κατ'αρχήν είναι τρόπος ζωής. Είναι πολύ απλά ο τρόπος που ζούμε ως άτομα και ως κοινωνία σε συγκεκριμένη γεωγραφική θέση και σε συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Εκπολιτισμός δε, είναι να αναδεικνύεις και να κάνεις τρόπο ζωής τη δημιουργικότητά σου ως άτομο και ως σύνολο.

Ο πολιτισμός είναι ένστικτο,( συνέχεια ζωής), είναι πνευματική δημιουργία ,(σκέψη), είναι παιδεία (γνωση -καλλιέργεια) .Βέβαια όταν λέμε δημιουργία –εξέλιξη-πολιτισμός εννοούμε απ'τη μια μεριά τη μάθηση ,με την επιστήμη την έρευνα και την τεχνολογία κι απ'την άλλη τις τέχνες που οδηγούν στη γνώση του κόσμου ,στην αντίληψη του κόσμου από μια άλλη διαδρομή. ¨Οχι τη διαδρομή της τεχνολογικής γνώσης, αλλά των αισθήσεων. Αυτά όλα μαζί τ' αναζητά ο άνθρωπος .Η αναζήτηση παράγει σκέψη. Η ατομική και η συλλογική σκέψη μέσα απ'την αναζήτηση οδηγεί στην δημιουργία ,στην ποιότητα ζωής ,στον πολιτισμό. ¨Όταν λέμε: αυτός είναι πολιτισμένος λαός ,ή αυτοί είναι πολιτισμένοι άνθρωποι, εννοούμε ότι έχουν έναν ιδιαίτερο δικό τους τρόπο ζωής βασισμένο στην πνευματική δημιουργία και εξέλιξη ανα τους αιώνες. Είναι αυτό που λέμε έχουν πολιτισμό .

Να μείνουμε λίγο στις λέξεις «πολιτισμένος» και «μορφωμένος».

Πολλές φορές όταν λέμε «πολιτισμένος» εννοούμε «μορφωμένος». ¨Εχω συναντήσει ανθρώπους που δεν μάθανε γράμματα, αλλά η φύση τούς προίκησε με τη διάθεση για μάθηση και δημιουργία κι έχω γνωρίσει και ανθρώπους με σπουδές ,που μάθανε γράμματα, αλλά που αδυνατούν να κατανοήσουν τον κόσμο, Όπως είπα παραπάνω εννοούν τον πολιτισμό σύμφωνα με το επάγγελμα που κάνουν .Η γνώση του κόσμου ,το ωραίο παιχνίδι της ζωής δεν πρέπει να σταματά . Άν δεν γίνει αυτό χάνεις την επαφή με τη φύση των πραγμάτων. Γίνεσαι ξένος, χάνεις το δρόμο σου, ακολουθείς τις ζωές των άλλων και βρίσκεσαι αλλού νομίζοντας ότι είσαι στον τόπο σου.

Η εμπορευματοποίηση

Ο σύγχρονος πολιτισμός μας έχει ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό: το εμπόριο. Όλα έχουν εμπορευματοποιηθεί πλέον .¨Ολες οι δραστηριότητες γίνονται με κανόνες εμπορίου, το οποίο καθορίζει σε καίριο βαθμό τον τρόπο ζωής των ανθρώπων. (καταναλωτική κοινωνία)

To εμπόριο όμως δεν είναι πολιτισμός. Είναι στοιχείο του πολιτισμού .Το εμπόριο διακινεί προϊόντα, είναι οικονομική δραστηριότητα.

Και η διακίνηση των ιδεών ,ενώ πρέπει να γίνεται χωρίς ιδιοτέλεια, χαρακτηρίζεται έντονα απο αυτή τη δραστηριότητα. Και όταν δέν συμβαίνει αυτό, οφείλεται ξεκάθαρα στο πολιτισμικό ένστικτο ορισμένων ανθρώπων, που ζούν και συμπορεύονται μαζί μας.

Οι δημιουργίες των ανθρώπων του πνεύματος ,της τέχνης και της επιστήμης είναι πολιτισμικά αγαθά ,που η ίδια η πολιτεία πρέπει να στηρίζει και να διακινεί. Και είναι επιτακτική η ανάγκη σήμερα να στηρίξει αυτόν τον πολιτισμό ,όχι μόνο ως αντιστάθμισμα άν θέλετε στον άλλο τον υλικοτεχνικό και μή ανθρωποκεντρικό ,που στο διάβα του δεν αφήνει τίποτε όρθιο, αλλά γιατί αυτός ο πολιτισμός είναι η δημιουργική ζωή για τον καθένα μας και για όλους.

(Ούτως ή άλλως είναι θέμα πολιτείας να στηρίζει την πνευματική δράση ως βασικό στοιχείο του τρόπου ζωής.)

ΤΩΡΑ , ΟΙ ΕΚΔΗΛΏΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΤΌΠΟ ΜΑΣ

–Τι είναι. οι πολιτιστικές εκδηλώσεις

Οι πολιτιστικές εκδηλώσεις δεν είναι τίποτε άλλο παρά ο θερισμός όσων σπέρνουμε , η σοδειά μας δηλαδή. Στις πολιτιστικές εκδηλώσεις απολαμβάνουμε τη χαρά της δημιουργίας που είναι συνυφασμένη με τη χαρά της ψυχής. Αυτό μπορούμε να το κατάλάβουμε καλλίτερα παρατηρώντας τα μικρά παιδιά στο παιχνίδι τους. Μέσα απ'την αναζήτηση και τη γνώση ,παίζοντας ,μαθαίνουν και χαίρονται τον κόσμο.

Είναι όμως έτσι? Ας δούμε εμείς οι ¨Ελληνες τι εννούμε και πως κάνουμε τις πολιτιστικές εκδηλώσεις μας, ΚΑΙ ΙΔΙΑΊΤΕΡΑ ΕΔΏ ΣΤΑ ΧΩΡΙΆ ΜΑΣ.

Οι πολιτιστικές εκδηλώσεις, έτσι όπως λίγο ως πολύ τις έχουμε στο μυαλό μας ,συνήθως γίνονται τους θερινούς μήνες και επικεντρώνονται κυρίως στις 5 με 6 μέρες του 15αύγουστου..Είναι τα γνωστά μας πανηγύρια. Και δεν μας αρέσει η λέξη γιορτη, τη λέμε festival.

Βασικό τους γνώρισμα η ατομική - μουγκή διασκέδαση ο πιθηκισμός και η αρπαχτή. Οργανώνονται κυρίως απο τοπικούς συλλόγους σε συνεργασία με εταιρείες θεαμάτων και με επίκεντρο τα λαϊκότροπα άσματα και την σχεδόν παντελή απουσία θεατρικών -εικαστικών -λογοτεχνικών κ.ά. δρώμενων. Υποστηρίζονται συνήθως απο άτομα που δεν έχουν σχέση με την αισθητική των πραγμάτων, ΚΑΙ ΤΙΣ ΑΠΑΙΤΟΎΜΕΝΕΣ ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΒΑΣΙΚΕΣ ΓΝΏΣΕΙΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ,αλλά και απο άτομα χωρίς πνευματική καλλιέργεια, που έχουν πάρει τις τύχες των ανθρώπων στα χέρια τους. Το πρόβλημα δηλαδή βρίσκεται στη στελέχωση των πολιτιστικών φορέων ,από το υπουργείο μέχρι και τον πιο μικρό σύλλογο. Οι εξαιρέσεις είναι τόσο λίγες , που είναι σαν να μήν υπάρχουν.

Κάθε σύγχρονη κοινωνία λογικά θα πρέπει να έχει σύγχρονο πολιτισμό ,δηλ.τρόπο ζωής ,ο οποίος να προκύπτει απ'την πολιτισμική δημιουργία της εποχής και να είναι η συνέχεια του προηγούμενου. Για να δούμε αν πράγματι υπάρχει σύγχρονος πολιτισμός, θα πρέπει να παρατηρήσουμε τον τρόπο ζωής μιας μικρής ή μεγάλης κοινωνίας .Σήμερα, πολιτισμικά στοιχεία , σημαντικά μιάς άλλης εποχής , τα παρουσιάζουμε κάθε χρόνο ως τον κύριο κορμό των πολιτιστικών εκδηλώσεων.

¨Ο,τι προϋπήρξε καθόρισε την εποχή του κι όχι το σήμερα. Ο παλαιότερος πολιτισμός ναί πρέπει να συνυπάρχει και ν' αντιπαρατίθεται στον σύγχρονο. Οι όποιες παλαιές αγροτοποιμενικές παραδόσεις μας , είναι στοιχεία πολιτισμού περασμένης εποχής που διαμορφώθηκαν ανάλογα με τις ιστορικές, θρησκευτικές και κοινωνικές συνθήκες της εποχής. Η παράδοση (το λέει κι η λέξη) αποτελεί μέρος της ζωής, ανήκει στην ιστορία και περιλαμβάνει πράγματα που τάχουμε βρεί ,γιατί κάποιοι μας τάχουν παραδώσει. Κι όπως κυλούν τα χρόνια κάθε τι το σύγχρονο σιγά-σιγά γίνεται παραδοσιακό και δίνει τη θέση του στο πιο σύγχρονο κι ούτω καθεξής.

¨Αλλο η διάσωση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς κι η ανάδειξή της κι άλλο πολιτιστικές εκδηλώσεις ,σήμερα.

Με την σύγχρονη τεχνολογία έχουμε τη δυνατότητα να συλλέγουμε ,να αρχειοθετούμε και να παρουσιάζουμε άριστα κάθε τι προγενέστερο και στο βαθμό που αξίζει. Δεν χρειάζεται να χάνουμε χρόνο να τ'αναπλάθουμε και να τα παρουσιάζουμε κάθε χρόνο τα ίδια και τα ίδια στην αναπαλαιωμένη τους μορφή.

¨Αν έχουμε να παρουσιάσουμε κάτι καινούριο και σημαντικό έχει καλώς. Διαφορετικά μη νομίζουμε ότι είμαστε σπουδαίοι δείχνοντας το παληό.

Για φανταστείτε στις πλατείες κάθε καλοκαίρι κι έξω απ' τα μουσεία να γίνονται λυχνίσματα και τρυγίσματα με παραδοσιακές φορεσιές με σιτάρια και καλαμπόκια που θα τα φέρνουν απ' τον Καναδά. Γιορτές χάνου και σαρδέλας με δίχτυα και τράτες που θάρχονται δεν ξέρω κι εγώ από πού. Ζωγράφους και γλύπτες να ζωγραφίζουν μάχες και ολοκαυτώματα και να σκαλίζουν συμπλέγματα κολοκοτρωναίϊκα. Δρομείς με χλαμύδες και με φαρέτρες να τρέχουν κ.τ.τ

Κι όμως όσοι ασχολούνται με θέματα πολιτισμού ,είναι ικανοί να στήσουν αν μπορούσαν τέτοιες εκδηλώσεις ,γιατί έτσι τις καταλαβαίνουν.

Κι εδώ υπάρχει η σύγχιση.

Το αίσθημα κατωτερότητας που μας διακρίνει ως λαό, οδηγεί απ'τη μια μεριά στην άκριτη ξενόφερτη πολιτισμική υποταγή και αλλοτρίωση και απ'την άλλη στην προγονολατρεία, νομίζοντας ότι έτσι θα σωθούμε απ' τα σύγχρονα κάθε μορφής ρυπογόνα θεάματα. Δηλαδή στην προσπάθειά μας να σωθούμε, γυρίζουμε στην προγονολατρεία. Αυτό συμβαίνει γιατί υπάρχει έλλειμα πολιτισμικής παιδείας γενικά. Ας μην καυχώνται όσοι ασχολούνται με τη διατήρηση της παράδοσης ότι επιτελούν σωτήριο εκπολιτιστικό έργο για την ανάπτυξη του τόπου τους. Απλώς δεν είναι ικανοί να διακρίνουν το σωστό και δημιουργικό κομμάτι μέσα στη σύγχρονη χυδαιότητα των πραγμάτων. Αυτό το κομμάτι υπάρχει ,αλλά θέλει κόπο να το βρείς.

Κατά τον μήνα Αύγουστο αν περιηγηθεί κανείς τον τόπο του ,παρατηρεί το εξής τραγελαφικό. Στην είσοδο του κάθε μαχαλά, χωριού ή πόλης, βάζουν και τα τεράστια πανώ με τεράστιους τίτλους για τις τεράστιες γιορτές. Tόση παραγωγή ,τόση πολιτισμική δραστηριότητα και δεν τόχουμε καταλάβει ? Κοψίδι εδώ ,κοψίδι εκεί ,κοψίδι παντού. Οχλοβοή και ρύπανση κάθε μορφής. Την ευθύνη ,θα επαναλάβω , την έχουν οι πολιτιστικοί σύλλογοι, αλλά και οι αδελφότητες που κάθε χρόνο επαναλαμβάνουν τα ίδια πράγματα (πίττες, συνεστιάσεις ,πανηγύρια ) και συντηρούν και διαιωνίζουν έτσι μία κατάσταση που δεν παράγει και δεν προάγει πολιτισμό γιατί πίσω απ' όλα αυτά δεν υπάρχει καμμία φιλισοφία για τη ζωή. Μόνο διασκέδαση φτηνή ,η οποία δεν είναι πολιτισμός. Ο πολιτισμός δεν είναι διασκέδαση

Αυτά όλα είναι ετήσια μνημόσυνα κατάντιας. Θέλω να επισημάνω εδώ τη βασική πρακτική των πολιτιστικών μας εκδηλώσεων καθ'ότι η δημιουργία είναι συνυφασμένη με τη διασκέδαση. Σήμερα έχουμε συνηθίσει στο έτοιμο προϊόν ,είτε υλικό ,είτε πνευματικό. Εκλείπει απ'τη ζωή μας η δημιουργικότητα σε όλα τα επίπεδα. Ζούμε την εποχή της «τσίχλας του ματιού» όπως πολύ εύστοχα έλεγε ο καλλιτέχνης του θεάτρου Γ. Μιχαλακόπουλος. Αρέσκονται οι άνθρωποι να απολαμβάνουν τα θεάματα' σαν Ρωμαίοι αυτοκράτορες .

Επειδή δεν είμαστε μόνοι μας σ'αυτό τον κόσμο, λογικό ειναι να ταξιδεύουμε για να γνωρίζουμε και τις ζωές των άλλων ,είτε στο διπλανό χωριό ή πόλη, είτε και πιο μακριά στο κόσμο .

Σαν έτσι λοιπόν , ό,τι βλέπουμε αλλού να γίνεται, το φέρνουμε και στον τόπο μας, το προσαρμόζουμε αναλόγως στη δική μας αισθητική και το πουλάμε πια ως πολιτιστικό προϊόν και μάλιστα τελευταίας σοδειάς. ¨Η μη μπορώντας ούτε αυτό να κάνουμε , καταλήγουμε στην προγονολατρεία ψευτοδιασκεδάζοντας ντόπιους και ξένους.

Ετσι κι αν κάποιοι ξένοι (γιατί μας ενδιαφέρει κι ο τουρισμός), έχουν την ατυχία να βρεθούν στο τόπο μας αναζητώντας κάτι το διαφορετικό ,το πρωτότυπο, το αυθεντικό , σύγχρονο ή παραδοσιακό ,βρίσκουν τα δικά τους πράγματα αναμασημένα και παραποιημένα .

Η ανάπτυξη ενός τόπου είναι σοβαρή υπόθεση και δεν μπορεί να βασίζεται στη βούληση και την υπογραφή του κάθε άσχετου αρμοδίως αναρμόδιου. Δεν αρκούν οι καλές προθέσεις για μια καλλίτερη ζωή ή η αγάπη για αυτά τα πράγματα. Τα άτομα που στελεχώνουν πολιτιστικούς φορείς πρέπει να έχουν μια σχετική παιδεία στις τέχνες και τα γράμματα. Ο κάθε υποψήφιος πολιτικός θα πρέπει με νόμο να συμμετέχει σε σεμινάρια πολιτισμού, πριν εκτεθεί και ζητήσει την ψήφο του λαού.

Η ανία και η πλήξη μας δεν φεύγει με ετήσιες συνεστιάσεις, με πίττες και πανηγύρια. Το να συμμετέχουμε σε τέτοιες εκδηλώσεις ή σε χορευτικούς συλλόγους , είναι μια καλή ενασχόληση. και βοηθάει στην επαφή με την παράδοση ώστε μέσα απ' τη γνώση του παλαιού και τα βιώματα του σήμερα ,ν'αναζητηθεί μια καινούρια έκφραση ζωής .

Η αρχαία σκουριά έχει τη γοητεία της Ας μελετήσουμε τη σοφία της κι άς την αφήσουμε άθικτη. ¨Όμως αν θέλουμε να δούμε ποιοι είμαστε ας δοκιμάσουμε τον εαυτό μας , ας ψάξουμε στο σήμερα να βρούμε με ποιο τρόπο και με ποιά μαστοριά ,που οι πρόγονοί μας είχαν, θ'αναδείξουμε τις δικές μας μορφές έκφρασης.

Στην Ελλάδα σήμερα δ ε ν υπάρχει σύγχρονη πολιτισμική δημιουργία, δηλ. δεν υπάρχει δικός μας σύγχρονος τρόπος ζωής.

Ο πολιτισμός μας είναι ξενόφερτος. Οι συμπεριφορές και οι πεποιθήσεις αλλάζουν απ'τη μια μέρα στην άλλη. Δεν θέλουμε να μάθουμε τίποτε για τον εαυτό μας.

Ντρεπόμαστε γι'αυτό που νομίζουμε ότι είμαστε . Η ζωή μας είναι του συρμού. Είναι μόδα. Να περάσει και να φύγει...αύριο πάλι.

Σύγχρονη σκέψη υπάρχει και καλή και αρκετή .Θάλεγα πλεονάζει (αν μπορεί ποτέ η σκέψη να πλεονάζει).¨Όταν οι σφαίρες περνούν από πάνω σου , σκύβεις το κεφάλι και περιμένεις τη σίγαση να το σηκώσεις δειλά-δειλά. Τι μπορεί να κάνει ένας σκεπτόμενος άνθρωπος σήμερα στο λόγο ,στη τέχνη ,στην επιστήμη ,στην άθληση ?

¨Όπως προείπα η σύγχρονη σκέψη και η δημιουργία υπάρχει στον τόπο μας .Δεν είναι ορατή. Και πρώτα απ'όλα δεν είναι ορατή απ'τους ανθρώπους που ασχολούνται με τον πολιτισμό ,για τους λόγους που ανέφερα .

Εγώ αισιοδοξώ γιατί προσβλέπω στους νέους .Για αρκετά χρόνια είχα και έχω σχέσεις ως δάσκαλος με νέα παιδιά Είναι πολυταξιδεμένοι ,πιο καλά πληροφορημένοι ,αποζητούν κι αντιλαμβάνονται το διαφορετικό και ποιοτικό ,γνωρίζουν πολύ περισσόερα πράγματα για τις τέχνες και την επιστήμη κι έχουν ευρηματικότητα και φαντασία. Είναι καιρός ν'ανοίξουμε τις πόρτες στους νέους Κι εγώ όταν ήμουν μικρός-μικρός στο προκαθορισμένο ραντεβού με την τέχνη μου , έννοιωσα να χαράσσεται ένας δύσκολος αλλά και συναρπαστικός δρόμος μπροστά μου , Πάντα έννοιωθα την ελπίδα για την συνέχεια στη ζωή μέσα από τη σκέψη και την αισθητική των πραγμάτων.

Θα τελειώσω με μία φράση του Κορνήλιου Καστοριάδη και θα παρακαλούσα να μη χειροκροτήσει κανείς γι'αυτά που είπα ,αλλά αν αισθανθεί αμήχανα άς χειροκροτήσει για την όποια προσπάθεια γίνεται σ'αυτόν το τόπο.

Λέει ο Καστοριάδης λοιπόν: «ΤΪ είναι λοιπόν αυτό που πεθαίνει σήμερα? Κατ'αρχάς το γόνιμο περιβάλλον τών αξιών μέσα στο οποίο βλασταίνουν τα δημιουργήματα του πολιτισμού και τα οποία το ανατροφοδοτούν και το επαναεμπλουτίζουν».Δηλαδη η σκέψη

...και σταματώ εδώ .Σας ευχαριστώ.

B.ΣΤΑΥΡΟΥ

  • Εμφανίσεις: 7259

ΙΝΚΑ ΗΠΕΙΡΟΥ: ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΔΙΑΚΟΠΕΣ ( ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ )

Τα ατυχήματα στη θάλασσα αποτελούν ένα πολύ μεγάλο ποσοστό τραυματισμών.

Τα παιδιά μικρά ή μεγάλα πρέπει να βρίσκονται υπό συνεχή επιτήρηση, ακόμη και αν γνωρίζουν μπάνιο, να μην κολυμπούν με γεμάτο στομάχι ( πρέπει να περάσουν τέσσερις ώρες από το φαγητό ), να αποφεύγουν τις βουτιές σε μέρη όπου δεν ξέρουν το βάθος ή τη διαμόρφωση του βυθού, γιατί μπορούν να προκληθούν σοβαροί τραυματισμοί.

Οι γονείς να μην αφήνουν τα παιδιά να κολυμπούν σε μέρη όπου μετακινούνται σκάφη. Το σωσίβιο που χρησιμοποιούν τα μικρότερα παιδιά πρέπει να είναι εγκεκριμένο και να μην χρησιμοποιούν διάφορα πλαστικά παιγνίδια του νερού στη θέση του. Οι γονείς πρέπει να το ελέγχουν πριν το παιδί μπει στη θάλασσα και να βρίσκονται δίπλα του συνεχώς. Δεν πρέπει να αφήνουν ποτέ μόνο το παιδί σε κάποιο σημείο με νερό. Και τα μεγαλύτερα παιδιά δεν πρέπει να κολυμπούν μόνα, αλλά πάντα με παρέα ενήλικα. Να μην σπρώχνονται μεταξύ τους μέσα στο νερό, να μην κάνουν επικίνδυνα παιγνίδια μέσα στη θάλασσα και να τα βγάζουν οι γονείς γρήγορα έξω από το νερό, αν δεν νοιώθουν καλά ή αν φοβούνται ή αν κρυώνουν. Η συνεχής επίβλεψη από τους γονείς είναι ο ακρογωνιαίος λίθος για την προστασία του παιδιού. Ο πνιγμός είναι πάντα σιωπηλός και γι'αυτό το παιδί δεν πρέπει να μένει ποτέ μόνο του. Η κολύμβηση πρέπει να γίνεται με αυστηρή επιτήρηση. Πρέπει οι γονείς να προσπαθήσουν να μάθουν το παιδί τους κολύμπι όσο το δυνατόν νωρίτερα. Να παίζουν μαζί του στα ρηχά μέχρις ότου εξοικειωθεί με το νερό. Να μην το αναγκάζουν να μπει μέσα στο νερό αν φοβάται. Να φοράει σωσίβιο, όταν είναι πάνω σε βάρκα, ή όταν ασχολείται με κάποιο θαλάσσιο σπόρ.. Να του εξηγούν συνέχεια τους κινδύνους που μπορεί να προκύψουν. Επίσης οι γονείς πρέπει να είναι ενήμεροι για την καθαρότητα ή μη της θάλασσας που πρόκειται να κολυμπήσουν. Η κολύμβηση σε μολυσμένα νερά είναι επικίνδυνη.

Μια άλλη δυσάρεστη εμπειρία από τη θάλασσα είναι η ηλίαση και τα εγκαύματα από τον ήλιο.

Η έκθεση των παιδιών στον ήλιο κρύβει μεγάλους κινδύνους ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια που δεν υπάρχουν τα κατάλληλα φίλτρα στην ατμόσφαιρα λόγω της τρύπας του όζοντος. Τα παιδιά δεν πρέπει να εκτίθενται στον ήλιο χωρίς προστασία. Ανάμεσα στα απαραίτητα εφόδια του ταξιδιού είναι το καπέλο, τα γυαλιά ηλίου (αν πρόκειται για μεγαλύτερα παιδιά), το αντηλιακό με κατάλληλο δείκτη προστασίας, η ομπρέλα της θάλασσας, κάποια μαλακτική κρέμα ή γαλάκτωμα σε περίπτωση πιθανού ηλιακού εγκαύματος. Το αντηλιακό δεν προφυλάσσει ποτέ εντελώς. Γι' αυτό ο χρόνος που τα παιδιά εκτίθενται στον ήλιο πρέπει να είναι ελεγχόμενος και περιορισμένος. Γενικά οι γονείς για να προστατεύσουν τα παιδιά τους από τις βλαπτικές επιδράσεις του ήλιου κατά την διάρκεια των διακοπών πρέπει να έχουν υπ'όψιν τα εξής:

1.Να αποφεύγουν να πηγαίνουν τα παιδιά για μπάνιο από τις 10:00 το πρωί μέχρι τις 3:00 το απόγευμα .

2.Να χρησιμοποιούν ρούχα με μακριά μανίκια και μακριά παντελόνια, όταν το παιδί είναι εκτεθειμένο στο ήλιο.

3.Γενικά να κρατούν τα παιδιά μακριά από τον ήλιο και να χρησιμοποιούν αντηλιακό από την ηλικία των 6 μηνών.

4.Το αντηλιακό πρέπει να το βάζουν συχνά .

5.Ακόμη και αν έχει συννεφιά το αντηλιακό είναι απαραίτητο, γιατί ένα μεγάλο ποσοστό των ηλιακών αχτίνων περνάει μέσα από τα σύννεφα.

6.Παιδιά με ανοιχτόχρωμο δέρμα και μάτια, με ξανθά ή κόκκινα μαλλιά πρέπει να χρησιμοποιούν το αντηλιακό κάθε μέρα κατά την διάρκεια των διακοπών τους, ακόμα και αν δεν βρίσκονται κοντά στη θάλασσα.

7.Κάτω από την ομπρέλα το παιδί δεν προστατεύεται από τον ήλιο αφού η άμμος αντανακλά μεγάλο μέρος της ακτινοβολίας. Η ομπρέλα καλύτερα είναι να τοποθετείται στι γρασίδι, εάν υπάρχει, όπου η αντανάκλαση της ακτινοβολίας είναι πολύ μικρότερη.

8.Θα πρέπει να απλώνουμε το αντηλιακό σε όλο το πρόσωπο, το λαιμό και το κορμί των παιδιών τουλάχιστον 30 λεπτά πριν εκτεθούν στον ήλιο. Να μην ξεχνάμε να προστατεύουνε τα πτερύγια των αυτιών και τα χείλη με ειδικά στίκ με υψηλό δείκτη προστασίας. Οι περιοχές αυτές ερεθίζονται εύκολα και διευκολύνουν τις χειλιτίδες και τους έρπητες. Εάν τα παιδιά ιδρώσουν ή βραχούν χρειάζεται άμεση ανανέωση.

9.Για τα παιδιά πρέπει να επιλέγουμε αντηλιακά με φυσικά φίλτρα. Αν το παιδί είναι μικρότερο από 3 ετών ο δείκτης προστασίας πρέπει να είναι τουλάχιστο 20, ενώ για τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούμε να ξεκινήσουμε με μια κρέμα με δείκτη προστασίας περίπου 15.

10.Ανάλογα με τον τύπο του δέρματος πρέπει να είναι και η μορφή του αντηλιακού. Τα παιδιά με λιπαρό δέρμα χρειάζονται γαλακτώματα, spray, η λοσιόν, ενώ τα παιδιά με ξηρά δέρματα πρέπει να χρησιμοποιούν κρέμες και λάδια.

Ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου Προστασίας Καταναλωτών Ηπείρου κ. Χριστόδουλος Πάντος, τονίζει ότι ,το τι αντηλιακά κλπ θα χρησιμοποιήσουμε για τα παιδιά μας, καλύτερα θα ήταν να επισκεφθούμε και συμβουλευθούμε τον δερματολόγο μας., ο οποίος είναι πλέον και πιο αρμόδιος .-

  • Εμφανίσεις: 9098

VIDEOS

val m amo

Δείτε επίσης...

ΜΑΣ ΕΧΟΥΝ ΕΜΠΙΣΤΕΥΘΕΙ.....ΕΣΕΙΣ;

Tzimas Home Accessories
ΗΠΕΙΡΟΚΑΤ ΑΕ - Ηπειρωτική Κατασκευαστική Α.Ε.
ΕΠΙΠΛΑ ΑΦΟΙ ΤΑΣΣΟΥ
WebCenter - Smart Internet Solutions
Cookies user preferences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Analytics
Tools used to analyze the data to measure the effectiveness of a website and to understand how it works.
Google Analytics
Accept
Decline
Save